نکاتی پیرامون استفاده آرد گندم خوراک دام

پیرامون استفاده از آرد گندم در خوراک دام نکاتی وجود دارد که توجه به آن می تواند دامداران را از خسارت های احتمالی محافظت نماید.

آرد دامی

مصرف آرد گندم یا بهتر بگوییم آرد دامی در جیره های غذایی باید ها و نباید هایی دارد که استفاده از آنرا با حساسیت هایی مواجه کرده است.

استفاده از آرد گندم در خوراک دام

به یاد داشته باشید گندم حاوی مقدار زیادی گلوتن است و چنانچه بصورت آرد استفاده بشود در شکمبه تولید خمیر چسبناکی کرده و به این ترتیب هضم را کاهش می دهد.

اگر از گندم و آرد آن به مقدار زیاد در تغذیه استفاده شود بدلیل داشتن کربوهیدرات(قند) بالا میتواند باعث بروز اسیدوز در شکمبه بشود.

آرد گندم دامی

نحوه مصرف آرد گندم

بسیاری از دامداران و بخصوص کسانیکه گاو و گاومیش پرورش میدهند اعتقاد به استفاده از آرد گندم دارند.
متاسفانه باید یادآوری نمود تاثیر گذاری آرد بعنوان یکی از خوراک های مد نظر عموما مناسب نبوده و بدلیل صافی و نرمی بیش از حد سریعا از شکمبه و روده ها عبور میکند و سیستم گوارش زمان کافی برای جذب مواد مفید این ماده ی خوراکی را ندارد.

نکته ی تایید کننده این مسئله وجود مدفوع نرم و اسفنجی در حیواناتی است که آرد گندم استفاده میکنند.و این به منزله ی عبور سریع آرد گندم از دستگاه گوارش است.

چنانچه مایل به استفاده از گندم در جیره گوسفند و بز میباشید بهتر است از دانه کامل آن استفاده کنید ولی برای مصرف دامهای پیر بهتر است بلغور (خُرد)بشود.

و در آخر مصرف آرد دامی برای کسانی که تمایل به تولید خوراک هایی با رنگ روشن دارند بسیار مناسب است.

دکتر اسکندری